Vi medborgare förtjänar inte Carl Bildt!
I morgon, lördag den 14/1 tänker jag demonstrera för en behjärtansvärd sak: Carl Bildts avgång. Det är Damon Rasti som dragit igång initiativet och du kan läsa mer om det på Facebook. Twittertaggen är #Bildt14jan.
Demonstrationen, som fyndigt nog döpts till “Det våras för Bildt“, börjar klockan 13:00 på Sergels Torg och efter det spatserar vi alla iväg till Lundin Petroleums huvudkontor på Hovslagargatan på Blasieholmen.
Det finns mycket att säga om Carl Bildt. Om man är snäll kan man säga att han är en man som vet vad han vill ha och kör sitt eget race. Om man är elak, som jag är, så påpekar man att han faktiskt är utrikesminister och att hans prioriteringar möjligen borde fokusera lite mer på vad som är bra för Sverige och de svenska medborgarna och mindre på vad som är bra för honom själv. Om man är riktigt elak kan man säga att Bildt lider av samma åkomma som SJs tåg i vintertid. Han borde ha gått för längesedan.
Det här handlar inte om politisk färg. Alla som tror på ett öppet och demokratiskt system måste visa vi faktiskt inte tolererar att våra politiska företrädare har ett alldeles för elastiskt och avslappnat förhållande till folkrätt och korruption.
Jag har skrivit ihop en liten text om mina tankar kring vad jag tycker att vi medborgare förtjänar. Alla som känner att de kan identifiera sig med textens “vi” får mer än gärna kopiera den, skriva under och publicera den på sin blogg.
Vi medborgare förtjänar inte Carl Bildt!
Lördagen den 14/1 demonstrerar vi runt om i Sverige och på nätet för en behjärtansvärd sak. Vi demonstrerar för Carl Bildts avgång.
Carl Bildt är Sveriges alldeles egne International Man of Mysteries. Ingen skit tycks fastna på honom. Och om den ändå skulle klibba fast, aldrig så lite, så viftar han snabbt undan den och låtsas som ingenting. Journalister som kräver svar avfärdas och med en min som säger att de borde gå och störa någon annan. Statsminister Fredrik Reinfeldt har låtit Bildt föra sitt egna lilla liv i regeringen länge nog, men det måste få ett slut.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte talar sig varm för frihet och yttrandefrihet på nätet i andra länder, men hjälper till att montera ner frihet på hemmafronten.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tror att tyst diplomati är detsamma som att göra ingenting.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tänker med den privata aktieportföljen när regeringen fattar beslut.
Sverige förtjänar en utrikesminister som gör allt som står i hans makt när svenska journalister fängslas utomlands.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tycker det är svårt att ta ställning mellan två stridande parter där den ena är en diktator beväpnad med stridsflygplan och den andra demonstranter med plakat.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte figurerar i utredningar om folkrättsbrott.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte förmedlar bilden av att vi är ett land som struntar i både folkrätt och korruption.
Vi förtjänar en utrikesminister. Vi förtjänar inte Carl Bildt.
/Anna Troberg, Partiledare Piratpartiet
I morgon, lördag den 14/1 tänker jag demonstrera för en behjärtansvärd sak: Carl Bildts avgång. Det är Damon Rasti som dragit igång initiativet och du kan läsa mer om det på Facebook. Twittertaggen är #Bildt14jan.
Demonstrationen, som fyndigt nog döpts till "Det våras för Bildt", börjar klockan 13:00 på Sergels Torg och efter det spatserar vi alla iväg till Lundin Petroleums huvudkontor på Hovslagargatan på Blasieholmen.
Det finns mycket att säga om Carl Bildt. Om man är snäll kan man säga att han är en man som vet vad han vill ha och kör sitt eget race. Om man är elak, som jag är, så påpekar man att han faktiskt är utrikesminister och att hans prioriteringar möjligen borde fokusera lite mer på vad som är bra för Sverige och de svenska medborgarna och mindre på vad som är bra för honom själv. Om man är riktigt elak kan man säga att Bildt lider av samma åkomma som SJs tåg i vintertid. Han borde ha gått för längesedan.
Det här handlar inte om politisk färg. Alla som tror på ett öppet och demokratiskt system måste visa vi faktiskt inte tolererar att våra politiska företrädare har ett alldeles för elastiskt och avslappnat förhållande till folkrätt och korruption.
Jag har skrivit ihop en liten text om mina tankar kring vad jag tycker att vi medborgare förtjänar. Alla som känner att de kan identifiera sig med textens "vi" får mer än gärna kopiera den, skriva under och publicera den på sin blogg.
Vi medborgare förtjänar inte Carl Bildt!
Lördagen den 14/1 demonstrerar vi runt om i Sverige och på nätet för en behjärtansvärd sak. Vi demonstrerar för Carl Bildts avgång.
Carl Bildt är Sveriges alldeles egne International Man of Mysteries. Ingen skit tycks fastna på honom. Och om den ändå skulle klibba fast, aldrig så lite, så viftar han snabbt undan den och låtsas som ingenting. Journalister som kräver svar avfärdas och med en min som säger att de borde gå och störa någon annan. Statsminister Fredrik Reinfeldt har låtit Bildt föra sitt egna lilla liv i regeringen länge nog, men det måste få ett slut.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte talar sig varm för frihet och yttrandefrihet på nätet i andra länder, men hjälper till att montera ner frihet på hemmafronten.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tror att tyst diplomati är detsamma som att göra ingenting.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tänker med den privata aktieportföljen när regeringen fattar beslut.
Sverige förtjänar en utrikesminister som gör allt som står i hans makt när svenska journalister fängslas utomlands.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte tycker det är svårt att ta ställning mellan två stridande parter där den ena är en diktator beväpnad med stridsflygplan och den andra demonstranter med plakat.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte figurerar i utredningar om folkrättsbrott.
Sverige förtjänar en utrikesminister som inte förmedlar bilden av att vi är ett land som struntar i både folkrätt och korruption.
Vi förtjänar en utrikesminister. Vi förtjänar inte Carl Bildt.
/Anna Troberg, Partiledare Piratpartiet
Postad av
Anna Troberg
den January 13, 2012. i
Piratfrågor.
Du kan följa kommentarsfältet med
RSS 2.0.
Du kan kommentera eller skicka en trackback till inlägget
Kalohux
January 13, 2012 at 4:59 pm
Jag önskar att någon kunde demonstrera mot er kommunister, spela roll vad ni kallar er.
Piratpartister, moderater, socialdemokrater, miljöpartister eller något annat kommunistiskt.
Er makt kommer att brytas!
Anna Troberg
January 13, 2012 at 5:20 pm
Hej Kalohux!
Om du vill att något ska ske så räcker det inte att sitta och önska. Du får dra ihop en alldeles egen demonstration för det du tror på. Det är så det funkar.
Johanna Drott
January 14, 2012 at 9:10 am
There is nothing wrong with your television set. Do not attempt to adjust the picture. We are controlling transmission. If we wish to make it louder, we will bring up the volume. If we wish to make it softer, we will tune it to a whisper. We will control the horizontal. We will control the vertical. We can roll the image, make it flutter. We can change the focus to a soft blur or sharpen it to crystal clarity. For the next hour, sit quietly and we will control all that you see and hear.
We repeat: there is nothing wrong with your television set.
…eller, vänta nu. Det är inte så vi fungerar. Det är snarare en introsekvens till en teveserie på sextiotalet, som lyckats integrera sig i det kollektivt omedvetna.
Nåväl. Demonstrera away! Hälsa alla jag känner! :3Twitter: sargoth
Jan-Olof Flink
January 13, 2012 at 5:30 pm
@Kalohux, vi har ingen makt just nu, det är det som är problemet.
Hade vi makten hade vi inte behövt bekymra oss för Bildts avgång, han hade inte varit utrikesminister.
calandrella
January 13, 2012 at 6:04 pm
Bra! Men första “förtjänar”-tesen är felskriven (?) eller bara krånglig.Twitter: Calandrella
Anna Troberg
January 13, 2012 at 6:11 pm
Ah, bara knölig, men jag fixade till det. Tack.
Marta Persson
January 13, 2012 at 6:11 pm
Vi har alltså en utrikesminister som är “selektivt senil”!
Carl Bildt har inget minne av Lundin Oils projekteringslicens 2006, trots att han satt i styrelsen 2001-2006. Han har heller inget minne av av en miljö-och riskstudie/CSR av Ogaden 2005, och “vet inte exakt” när investeringsbeskedet 2006 togs.
Det är ju solklart att han inte är intresserad av att få journalisterna frigivna. Reinfeldt och Bildt är en skandal. Kan jäv bli tydligare än så här? Måste vi tatuera in det i Bildts panna för att folk ska förstå?
Enligt en rapport “Unpaid debt” från 2010, så dödades 12000 och 180000 fördrevs från Ogaden för att bana väg för Lundin Oils oljeprojektering.
De´e´ju för jävligt och enormt tragiskt att Persson & Schibbye inte fick göra sitt reportage klart…hade förhoppningsvis resulterat i en ny regering och framför allt ny utrikesminister för oss!
Nejtillpirater
January 13, 2012 at 6:40 pm
Jag är moderat men gillar inte heller Bildt, han tillhör det gamla gardet av moderater. Kan han bidra till att upphovsrätten gäller även i praktiken för dagens rättslösa upphovsmän så kommer jag dock ändå att tycka att han gör något gott.
Pastor Bentonit
January 14, 2012 at 10:09 pm
..! Hade man ju *aldrig* trott att NtP var moderutt! O NOES!
Scary Devil Monastery
January 17, 2012 at 10:24 am
Med andra ord, spelar roll om Bildt så knäckte extra för Etiopiens propagandaministerium så länge han implementerar metoder att hantera det svenska internet likt de som brukas av Iran.
Enligt NTP’s ofta yttrade åsikt. Varför är jag inte förvånad?
Och, btw. eftersom NTP inte kunde hålla sig från att länka till en av sina mindre bemedlade vansinnigheter igen – nej, det stämmer att fler och fler blockerar TPB. Men blockering, på vilken nivå som helst, är verkningslös. Vill man komma åt TPB så kan man fortfarande göra det mycket enkelt, vilka alla besökare av den siten fortfarande gör.
Om NTP hade haft den “utbildning och erfarenhet” som han ofta hävdat inom IT så hade han känt till den saken också.
Isak Gerson
January 14, 2012 at 6:34 am
Vad glad jag blir över att bli kallad kommunist i kommentarsfältet!
Anna: Jag publicerade en amatöröversatt version här http://copyisright.se/?p=1469. Stödjer helt och hållet alla aktioner mot Bildt.
Nikke
January 14, 2012 at 10:32 am
Åh vad roligt det är med reaktionerna på den här demonstrationen. Främst från högerspökena, de socialkonservativa, eller vad de nu kallar sig. De kan ju omöjligt ta ställning här eftersom de inte har några åsikter om Somalia. Bara om somalier…
Det kommer vara lite för många röda fanor för att jag ska kunna trivas i det tåget tror jag, men jag är med er i andan.
Anna Troberg
January 14, 2012 at 11:13 am
Hej Nikke!
Jag hoppas att det blir lite spridning på färgen på fanorna för det här handlar inte om politisk färg. Egentligen skulle jag inte vilja se några fanor alls. Jag vill se människor. Det handlar till syvende och sist inte om politiks färg. Det handlar om bristande respekt för folkrätt och en vurm för korruption.
Med det sagt så är jag glad över att ha med dig i tanken. Ju fler, desto bättre.
Tommy Dahl
January 14, 2012 at 11:15 am
Gillar PP. Är medlem och valarbetare. Men jag blir lite förskräckt över denna attitud mot Carl Bild pga Lundin. Jag hoppades att PP skulle vara lika liberala i andra frågor som vad gäller internet. Nu blir i stället känslan “Nej, inte ett vänsterparti till” Socialism och kommunism har förgiftat världen tillräckligt. Det är ju just vänsterkanten som hela tiden trampar på samhällets medborgare samtidigt som man låter Staaaaten bära sig åt hur som helst.
Observera att jag med detta inte menar att t.ex Alliansregeringen är något bra vad gäller människors frihet och integritet. Men är ett parti inte liberalt – i alla frågor – så är det tyvärr inget att ha.
Med vänlig (med viss tvekan) hälsning
Anna Troberg
January 14, 2012 at 5:33 pm
Hej Tommy!
I min värld är det varken vänster, höger eller mitten att motarbeta brott mot folkrätten och korruption. Det handlar inte om blockpolitik. Det handlar om ren jäkla medmänsklighet och det har ingenting med partifärg att göra. Det handlar om att kunna känna empati och ha ett visst mått av moral och agera därefter. Bildts track record visar dock att han verkar ha svårt med detta.
Scary Devil Monastery
January 17, 2012 at 10:26 am
Tommy, det finns inget oliberalt med att väcka frågor huruvida det är förenligt att en Svensk utrikesminister har täta kopplingar till ett oljebolag som samarbetar lika tätt med en diktatur som ägnat sig åt folkmord.
Eller för den delen att samma utrikesminister väljer lägga locket på när frågor om det samröret lyfts.
Pingback: Avgå Bildt #bildt14jan | jon.tng.nu
Peter
January 14, 2012 at 1:05 pm
Själv ser jag Bildt som en mycket smart och allmänbildad person som är viktig för alliansen som jag tror och hoppas få sitta kvar under perioden 2014-2018.
Han har gjort mycket positivt både för Sverige och övriga världen och tror att han har stort stöd inom sitt parti och regeringen för att få sitta kvar.
Marta Persson
January 28, 2012 at 7:49 pm
Initierat…
Blue 73
January 14, 2012 at 3:10 pm
Instämmer med dina åsikter ang att vi behöver en ny Utrikesminister som verkligen vill arbeta för Sverige och våra värderingar. Man kan inte ha två åsikter gällande frihet. Du kan inte vara för frihet i andra länder , men emot i det land som du är anställt av. Men det jag tycker är märkligt är att nästan ingen ger sig på nr1 i Sverige. Reinfeldt är den som vill ha ett samhälle som det vi har idag. Men han är inte nöjd än. Kan det vara dags att fokus hamnar på honom?
Nejtillpirater
January 14, 2012 at 4:40 pm
Anna Troberg, kan du förtydliga vad du menar med att Bildt skulle “men hjälper till att montera ner frihet på hemmafronten.”
Jag vet inte vad du menar med detta och det är viktigt att du är tydlig med vad du anklagar honom för, vad som alltså gömmer sig under dessa svepande formuleringar som är svåra att värja sig mot.
Anna Troberg
January 14, 2012 at 5:35 pm
Hej Nej till Pirater!
Carl Bildt sitter i den regering som tvingat genom FRA-lagen, Ipred-lagen och som jobbar hårt på att även tvinga igenom Datalagringsdirektivet. Dessa lagar är olika exempel på begränsad frihet på och utanför nätet. Faktum är att de är förvillande lika sådana åtgärder som Bildt sagt sig vilja rädda omvärlden från.
Nej till pirater och Piratpartiet
January 14, 2012 at 6:05 pm
@Anna Troberg
“Carl Bildt sitter i den regering som tvingat genom FRA-lagen, Ipred-lagen och som jobbar hårt på att även tvinga igenom Datalagringsdirektivet. Dessa lagar är olika exempel på begränsad frihet på och utanför nätet. Faktum är att de är förvillande lika sådana åtgärder som Bildt sagt sig vilja rädda omvärlden från.”
Så bakom den svepande formuleringen “hjälper till att montera ner frihet på hemmafronten” döljer sig alltså i själva verket att han sitter i en regering?
Jag trodde du hade mer att gå på när du angriper Carl Bildt som person. Inser du inte hur ogrundat och överdrivet det du skriver upplevs av en utomstående betraktare?
Tommy Dahl
January 14, 2012 at 6:10 pm
PP har en viktig roll att spela. Men när du använder PP för egna syften är jag väldigt tveksam. Det finns mycket att anklaga i stort sett ALLA politiker för. Jag har inte berört sakfrågan ang Bild för av det jag läst hos dig förstår jag att du är otroligt illa påläst. Tills du kan sakfrågan är det ingen idé att debattera den.
Skulle uppskatta om du fortsatte att ägna dig åt PP egentligen enda och riktiga och viktiga fråga – den är du bra på.
Förstår att PP måste bredda sig till andra frågor. Behåll då den liberala syn som PP har på nätaktiviteter. Dvs Vi bestämmer inte allt åt alla – det gör de bäst själva. Att involvera sig i tveksamma opinionsyttringar där vänstern kritiserar en moderat är inget för varken dig eller PP.
Om det är som du säger att det inte har med vänster eller höger att göra vill jag se dig gå och demonstrera mot sossar och vänsterpartister också. Det finns en uppsjö av tvivelaktigheter att välja på.
Scary Devil Monastery
January 20, 2012 at 11:17 am
@nejtillpirater
…men jag har i stort sett hela tiden uppfattat PP som ett vänsterparti.
Med tanke på att de statsmän och politiker som citeras flitigast av PP är personer som Thomas Jeffersson och Gösta Bohman, med tanke på att den ekonom som står högst i kurs är Milton Friedman, och med tanke på att PP’s agenda är klassiskt liberal så blir det mycket svårt att se PP som ett “vänsterparti”.
Om man inte för sig själv först radikalt omdefinierar begreppen vill säga. Vilket du uppenbarligen har gjort.
Att däremot hävda, som du ofta gör, att medborgerliga rättigheter måste skrotas till förmån för att ett monopol skall kunna upprätthållas av statliga våldsmedel är däremot klassisk vänster av gammal hederlig Sovjetisk modell.
Allt du har kännagett hittills pekar på at du konsekvent står till vänster om Lars Ohly. PP, om man nu måste peka på den skalan inom politiken, svärar någonstans runt centern.
Detta blir ofrånkomligen utfallet om man ser på rent klassiska definitioner av höger och vänster.
För att citera vad Fredrika ofta tvingas säga om dina uttalanden: Du verkar förvirrad.
Tommy Dahl
January 14, 2012 at 6:27 pm
Anna!!
Observera att min kritik är till för att göra PP bättre och mer fokuserat!
Det måste väl ändå finnas en strateg eller liknande i partiet. Din aktion idag framställer PP som ett vänsterparti. Det betyder att allt du säger och gör i fortsättning inte tas på lika stort allvar längre. Vänstern har en lång historia av floskler och pöbeldemokrati förenad med korrupiton av t.ex fackföreningar. Jodå fackpamparna får rikliga belöningar om de går partiets ärenden. En Generaldirektör här och en liten VD-post där.
Smutsa inte ner dig och partiet. Håll en klar linje för frihet och liberal demokrati (dvs inte pöbeldemokrati där man köper röster med löften om guld o gröna skogar som någon annan skall betala). Respektera andra människor och läs på inan du kritiserar.
Nej till pirater och Piratpartiet
January 14, 2012 at 7:02 pm
Du gillar kanske inte att jag lägger mig i men jag har i stort sett hela tiden uppfattat PP som ett vänsterparti. Jag vet att man är tydlig med att partiet INTE är vare sig vänster eller höger men enligt hur jag uppfattar PP så ÄR det ren och skär vänsterpolitik det handlar om. Rätt eller fel, det är min personliga uppfattning.
Anna Troberg
January 14, 2012 at 7:14 pm
Hej Tommy!
Att tycka att vi inte kan ha en utrikesminister som har ett elastiskt förhållande till folkrätt och korruption är inte vänster eller höger. Det är att tro på grundläggande demokratiska värderingar. Jag skulle sagt exakt samma sak om vi hade en röd utrikesminister med samma solkiga CV som Bildt. Och jag gissar att jag skulle bli kallad högerspöke av de röda om jag gjorde det, på samma sätt som du nu tycker att jag är ett vänsterspöke.
Det finns en mycket osund fixering vid rött och blått i politiken, som alldeles för ofta tillåts skymma de verkliga frågorna i ett töcken av blockpolitik. Det är något som ingen av oss vinner något på.
Christer
January 14, 2012 at 8:45 pm
Förlåt mig om jag är lite off-topic här, men jag måste bara.
Tommy — du verkar ha en väldigt konstig bild av PP. Vi är inte ett gammelpolitiskt parti — inte socialistiskt, inte konservativt, och, tyvärr för din del kanske, inte liberalt heller.
Läs och lyssna gärna på vad Rick skriver och säger om att det är tid för en ny riktning i politiken. Nu är det inte han ensam som bestämmer partiets ideologi och inriktning, och även han har, som vi andra, svårt att släppa sina gammelpolitiska ideal.
Tyvärr är det inte bara att skapa en ny ideologi ur luft och ingenting — vi är hänvisade till att plocka russinen ur den kaka som utgör vårt ideologiska arvegods.
Och då kommer inte alla russin att komma från just den liberala delen av kakan, utan några av russinen kommer att komma ur andra delar.
När du uttrycker något slags önskan om att PP ska vara ett liberalt parti, säger du indirekt att du inte vill att PP ska vara något nytt, utan bara ett Nya Folkpartiet som tar vid där Folkpartiet lade ner. Det tror och hoppas jag verkligen att det aldrig händer; det vore verkligen ett kapitalt misslyckande för partiet.
Om du som valarbetare sprider lögnen att PP är ett liberalt parti, önskar jag att du slutar. Åtminstone med att ljuga. Vi är något _nytt_.
Tommy Dahl
January 14, 2012 at 8:32 pm
Anna!!
Skaffa en strateg. Du gör totalt amatörmässiga misstag. Synd för du är bra. Dessutom lever jag i tron att du är nära relaterad till min ungdomsidol Picko. Bara det gör att du står på jätteplus. Men en strateg som håller lite ordning på dig är nödvändigt.
Anna Troberg
January 14, 2012 at 9:32 pm
Hej Tommy,
Det ligger inte i min natur att spela Allan Ballan och rusa åstad och spela solo, utan att konsultera kompetenta personer omkring mig. Det gjorde jag inte den här gången heller.
Jag anser att man har ett ansvar att protestera varje gång man ser en politiker som tummar på folkrätten och nosar nyfiket på korruptionen. Jag struntar i om det är Carl Bildt eller någon annan. Om man bara står upp för sina principer när vissa personer bryter dem, men inte när andra gör det, så är det inte mycket till principer. Den här gången var det Bildt, men det betyder verkligen inte att jag tänker låta röda politiker komma undan med liknande saker.
Demonstrationen var uttryckligen partipolitiskt obunden. Ingen bar partisymboler eller partiflaggor. Det som står i det här blogginlägget är inget nytt. Jag har sagt det många gånger tidigare på bloggen och i debattartiklar under året som gått.
I övrigt tycker jag att du ska läsa Christers kommentar här ovan. Jag tycker att han beskriver det hela väl.
PS: Vad jag vet är jag inte släkt med Picko, så du kan vara helt lugn.
Tommy Dahl
January 14, 2012 at 10:39 pm
Bye bye appelpie
Kloker
January 15, 2012 at 7:37 am
Jag kan hålla med om mycket du skriver, Anna, men huruvida det är av vikt att han “figurerar” i utredningar om folkrättsbrott ställer jag mig frågande till. Skulle han dömas är det naturligtvis en helt annan sak.
Jag måste avskriva den meningen som att du slant med fingrarna på tangentbordet, för den typen av argument kan vi ALDRIG acceptera. Oskuldspresumtion gäller alla. Calle också.
Ett olyckligt ordval helt enkelt.
Anna Troberg
January 15, 2012 at 9:55 am
Hej Kloker!
Jag håller inte riktigt med. Grundtanken är att alla är oskyldiga tills motsatsen har bevisats. Det är bra. Det finns dock vissa jobb, som gör att man om man misstänks för något tillräckligt allvarligt bör ta en time out för att inte skada förtroendet för hela verksamheten. Minister är också ett sådant jobb.
I en liten mindre skala känner jag av det där ganska påtagligt själv. Anta att jag av någon anledning misstänktes för mord. Skulle du tycka att det var lämpligt att jag satt kvar som partiledare och företrädde dig tills en domstol utrett saken? Jag tror personligen att det hade varit betydligt bättre om jag hade sagt: “Medan utredningen pågår väljer jag att kliva åt sidan för att inte skada partiet och alla de duktiga människor som arbetar där.”
Det handlar mer om psykologi än om lag. Det är helt enkelt viktigt att veta när man är en tillgång för verksamheten och när man inte är det.
Nejtillpirater
January 15, 2012 at 11:02 am
Det har visat sig gång på gång att oskuldspresumtionen inte gäller när det passar piraternas syften och jag tycker inte heller att Annas förklaring duger. Hon kräver Bildts avgång, hon skriver ju inte att hans ska ta en time-out som en slags rekommendation i all välmening, det beslutet ligger ju dessutom på honom själv och inte minst partiledningen i moderaterna.
Ett annat flagrant exempel är med den s.k. mutade polisen, där anser PP inte heller att oskuldspresumtionen gäller:
http://nejtillpirater.wordpress.com/2010/04/18/piraterna-vill-gora-som-de-vill-med-rattigheter-och-lagar/
http://www.aftonbladet.se/debatt/article6969613.ab
(Falkvinges ursprungliga debattartikel i Aftonbaldet togs bort av redaktionen eftersom den var osaklig).
http://christianengstrom.wordpress.com/2010/02/27/uppringd-av-den-mutade-polisen-jim-keyzer/
http://olofb.wordpress.com/2010/04/18/aftongate-varfor-stammer-ingen-rick/
Och du själv Anna, du kallar honom “den billige polisen”
http://www.annatroberg.com/2008/04/25/jim-keyzer-den-billige-polisen/
Jag blir anklagad för att jag antyder att personerna bakom TPB är skyldiga, men jag stöder mig på en i laga kraft vunnen dom mot en av personerna, fällande domar i tingsrätt och hovrätt mot de andra personerna och sen en hel rad av olika intermistiska domar runt om i världen som ska få stopp på fortsatt drift fram till ett slutgiltigt avgörande för de domar som överklagats. Men när piraterna anklagar någon i media för att ha tagit emot mutor, då gäller inga viktiga principer som oskuldspresumtionen länger, då kan man tydligen skriva precis som man vill, det gick så långt att Aftonbladet (som annars brukar skriva vad skit som helst) t.o.m fick utöva “censur” mot Falkvinge pga hans osaklighet.
Pirater vill välja och vraka bland lagar och rättigheter och göra som man själv tycker från fall till fall.
Kloker
January 15, 2012 at 11:59 am
Jag ställer upp på många av punkterna i din text. Att kunna svara rakt på journalisters frågor, värna frihet och yttrandefrihet, diplomatisk talang, omutbarhet och integritet. Alla är egenskaper som man som medborgare med rätta kan kräva att folkvalda politiker besitter. Men…
För det första kräver ju du hans avgång, inte en timeout. För det andra använder du inte argumentet “misstänkt för folkrättsbrott” utan det ganska vaga och insinuanta “figurerar i utredningar om folkrättsbrott”. Det är en stor skillnad mellan “figurerar i” och “är misstänkt för”.
Är han misstänkt bör du skriva det. Är han inte misstänkt eller dömd är det enligt min mening inte giltigt som argument i ett avgångskrav som detta.
Anna Troberg
January 15, 2012 at 1:00 pm
Hej Kloker!
En time out är lämplig vid en eller två tvivelaktigheter. Bildt har så många tvivelaktigheter i bagaget att jag tytcker att han borde byta jobb.
Det är mycket möjligt att “figurerar i” var ett sämre val än “är misstänkt för”, men jag tycker inte att ordvalet är ett jätteproblem.
Det vore, i ärlighetens namn, ett mycket större problem om jag blev så rädd för att inte alltid välja den absolut bästa formuleringen att jag inte skrev någonting alls.
Då skulle ingen av mina över 350 bloggposter har blivit skrivna förra året. Ingen av mina 34 debattartiklar/repliker och krönikor skulle ha blivit publicerade i media. Faktum är att jag tror att det skulle ha varit ett mycket större problem för Piratpartiet än det faktum att det ibland finns alternativa formuleringar som skulle ha varit snäppet bättre.
Kloker
January 15, 2012 at 1:12 pm
Fair enough
Kloker
January 15, 2012 at 5:23 pm
… men jag vore inte uppriktig om jag inte påpekade att språkdräkten i vilken vi klär vår politik står under samma skoninglösa lupp som dess innehåll.
Anna Troberg
January 15, 2012 at 11:37 am
Hej Nej till Pirater,
Jag tror du missade min viktiga distinktion om att det finns yrken som lägger ett extra psykologiskt ansvar på en, ett ansvar som går bortom normal lag och rätt. Det handlar om psykologi. Folk förväntar sig mer av personerna på dessa positioner och när de sviker förväntningarna, oavsett om de bryter lagen eller ej, så kommer deras agerande att skada verksamheten. Politiker är ett typiskt exempel på detta. Poliser och präster likaså. När detta sker är det bra att ta en time out, eller om det händer ofta, kliva åt sidan.
Tycker jag att det är bra att det är så? Det spelar faktiskt mindre roll. Det är så människans psyke fungerar. Det kan jag inte ändra på.
Vad det gäller polisen du nämner så glömde du att länka till den moderate riksdagsmannen Karl Sigfrid, som även han tycker det är olämpligt att poliser löneförhandlar med någon av parterna i ett mål medan de själva utreder målet. Han ställde en fråga till justitieministern om detta: http://karlsigfrid.se/2008/04/23/staten-och-kapitalet/ Hon svarade att hon tycker att det är helt okej och där är jag helt oenig med henne. Det är nog inte du, men vi får helt enkelt enas om att vara oeniga.
Nej till pirater och Piratpartiet
January 15, 2012 at 12:06 pm
Anna, jag håller med dig i att det finns yrken som ställer högre krav, inte minst på partiledare eller vice partiledare. Att kalla människor för billiga offentligt baserat på misstankar om mutor tycker jag är att gå för långt.
Enligt vad jag kan läsa på Falkvinges blogg så har någon person (inte Falkvinge själv) polisanmält med anledning av mutmisstanken, dock framkommer inte resultatet där. Eftersom det varit tyst om det så antar jag att han inte befunnits skyldig, har du några andra uppgifter?
Jag tycker att det är OK att uppröras över att det kan ha förekommit mutor men de anklagelser som Falkvinge, Engström och du, Anna Troberg, har framfört är att gå alldeles för långt och är ett flagrant exempel på att oskuldspresumtionen inte gäller när ni tycker att det passar era syften. Påtala misstanken sakligt, gör en polisanmälan, invänta resultatet, detta är ett OK beteende men det var inte så ni gjorde utan ni drev en ren smutskastningskampanj mot polisen.
Som ledare för ett politiskt parti som använder sig av internet i mycket hög utsträckning har ni dessutom ett extra stort ansvar eftersom det verkar vara så att det ni skriver om sedan snabbt sprider sig som sanningar på ett okritiskt sätt. Visst förekommer det internkritik men om man jämför med andra politiska partier så ter sig PP närmast som en sekt vad gäller att ha “blinda” följare. Man kan givetvis utnyttja detta för att få ut sitt budskap men när det gäller fall som “den mutade polisen” så måste man vara mer försiktig, det är en människa av kött och blod man ger sig på och tydligen var anklagelserna dessutom ogrundade (om du inte kan peka på fällande dom efter anmälan).
När det gäller Bildt så tycker jag att det liknar något av en hatkampanj från din sida, baserat på lösa anklagelser. Jag gillar inte Bildt heller som jag skrev tidigare men jag förstår ändå inte varför du skriver som du gör och det finns det tydligen fler som tycker och jag får anledning att hålla med en pirat i detta, nämligen Tommy Dahl.
Du skriver ovan att du konsulterar kompetenta personer innan du gör dina utspel. Jag hyser tvivel kring detta, eller så är det där med kompetenta en bedömningsfråga där du och jag gör helt olika bedömningar. Å andra sidan är det ju utspel av den arten som jag triggar på för att jag anser att det leder partiet vidare i den nedåtgående spiralen. Oavsett detta och oavsett hur mycket jag ogillar Bildt så tycker jag ändå att du gör fel.
Anna Troberg
January 15, 2012 at 12:53 pm
Hej, Nej till pirater,
1. Uppenbarligen kunde vi inte enas om att vara oeniga om att det är fel att poliser löneförhandlar med organisationer/företag som figurerar i en utredning de samtidigt utreder. Om det är något som inte orsakar någon form av påföljd, så borde något göras åt det, eftersom det annars är en utmärkt grogrund för korruption. Det tycker jag också att man kan påtala. Jag kan inte stå för vad andra sagt, men jag står för vad jag har sagt. Som polis borde man inse det olämpliga i agerandet.
2. Du upprepar ofta och gärna att Piratpartiet är en sekt. Det är ett helt ogrundat påstående som du snurrat ihop alldeles själv. Vi är ett politiskt parti som arbetar för att med demokratiska metoder göra samhället bättre och roligare att leva i.
3. Jag hatar inte Carl Bildt och jag bedriver ingen hatkampanj mot honom. Jag tycker att han borde byta jobb eftersom han är uppenbart olämplig på det jobb han har.
Eftersom Piratpartiet som jag nämnt inte är en sekt, så har vi inget problem med att alla inte tycker exakt likadant hela tiden. Det är helt naturligt att man är oenig om vissa saker. I just den här saken har ett par personer klagat. Väldigt många andra har varit positiva. Vilket är precis som det är i alla andra frågor.
4. Jag tror inte alls att du triggar på att jag eller Piratpartiet fattar, i dina ögon, dåliga beslut. Jag tror att du triggar på att du ser att vi har börjat vakna upp ur dvalan vi gick in i efter valet. Det gillar du inte och det triggar dig.
Jag vill dock att du ska veta att du fyller en mycket viktig roll för oss. Förr i tiden hade man kanariefåglar i gruvorna eftersom deras hälsa indikerade om det fanns farlig gas i gruvgångarna. De gav tidiga tecken på vad som var i antågande.
På samma sätt är din nyuppväckta energi att angripa oss en tydlig indikation på att Piratpartiet är friskare och kryare än på länge. Det inger stort hopp och ny energi även på den här sidan om barrikaden. Tack för det!
Nej till pirater och Piratpartiet
January 15, 2012 at 2:15 pm
Anna,
“1. Uppenbarligen kunde vi inte enas om att vara oeniga om att det är fel att poliser löneförhandlar med organisationer/företag som figurerar i en utredning de samtidigt utreder.”
Jag tycker också att det är högst olämpligt. Men det förekommer i alla branscher att man för diskussion med en framtida arbetsgivare, men innan man slutat (och ofta långt efter) så gäller de regler och avtal om tystnadsplikt m.m. som man skrivit på när man tog anställningen.
“2. Du upprepar ofta och gärna att Piratpartiet är en sekt. ”
Jag kan inte påminna mig om att jag hävdat att det ÄR en sekt för det anser jag inte. Dock påminner partiet mycket om detta när det gäller vissa beteenden.
“3. Jag hatar inte Carl Bildt och jag bedriver ingen hatkampanj mot honom.”
OK, då var det klargjort. Jag fick en annan bild av det du skrev i huvudinlägget.
“4. Jag tror inte alls att du triggar på att jag eller Piratpartiet fattar, i dina ögon, dåliga beslut. Jag tror att du triggar på att du ser att vi har börjat vakna upp ur dvalan vi gick in i efter valet. Det gillar du inte och det triggar dig.”
Det stämmer inte. Jag engagerar mig sporadiskt på min egen blogg liksom på andras, beroende på hur mycket tid jag har i övrigt, arbetsbelastning på jobbet m.m. Händer det inget så finns det heller inget att skriva om. Nu har det varit en del utspel kring fildelningsdomar, kommande lagändringar osv och det är det som gör att jag också börjat skriva lite mer igen. Om PP inte gör några konstiga utspel så har jag ju heller inget att skriva om när det gäller den biten.
Angående kanariefåglar så borde ni i så fall skaffa er flera sådana eftersom PP tynar bort sakta men säkert, i takt med att fler och fler inser hur unken fildelningspolitiken är.
Jag tackar å mina vägnar dig för att du blivit mer aktiv på senare tid, det ger ju mig mer stoff att trigga på och skriva om, för att tillföra mer energi till den negativa spiralen.
Sen är det så att PP som ett hot mot vår demokrati i princip är helt undanröjt i och med kräftgången och misslyckandet i senaste riksdagsvalet. Medlemstalet sjunker sakta men säkert. Det finns ingen anledning till oro och även tidigare fildelningsvänliga partier har ju nu börjat byta sida. Ni lär få finna er i att hårdare lagstiftning drivs igenom. Om det ger er mer energi och fler medemmar är svårt att sia om. På kort sikt kanske men troligen inte i det långa loppet. Jag tror att utspelen om legalisering av barnporrinnehav och inte minst Kopimismen har skadat partiet så pass mycket att det ska mycket till att det ska börja växa varaktigt igen. Jag tror att inte ens införande av SOPA och PIPA eller motsvarande skulle göra någon större skillnad. Jag tror att det finns en liten men väldigt engagerad kärna i PP, den vare sig växer elller minskar. Den kärnan (via sina yttringar i bloggvärlden) upplevs som fanatisk med Kopimismen och allt och drar knappast till sig nya medlemmar, snarare stöter bort presumtiva medlemmar.
Oavsett detta, jag tycker att frågorna som sådana är intressanta och även om/när PP tynar bort så kommer jag att debattera dem, fast då i annan form än via min blogg som då knappast kommer att behöva leva vidare. Den kan dock vara intressant för eftervärlden liksom din, Christians och Falkvinges.
Pingback: Jag har fått en liten kanariefågel… « Full Mental Straightjacket
Nej till pirater och Piratpartiet
January 15, 2012 at 6:15 pm
Men vad kul att ni tycker att jag är en kanariefågel!
Angående fåglar så har min blogg befolkats av ett par skator under en mycket lång tid, nämligen ForskarGurra och Donsan. Med tanke på deras engagemang under en mycket lång tid så betyder detta alltså att jag gör en hel massa saker rätt.
Under Top Recent Commenters har ForskarGurra 251 kommentarer, Donsan 150. Bloggen har 601 kommentarer per månad och totalt över 12 000 sedan den startade. Herre gud vad rätt jag gör!
Anna Troberg
January 15, 2012 at 9:21 pm
Hej, Nej till pirater!
Jag har verkligen inte sagt att du är en kanariefågel. Jag skrev så här:
Som synes har jag inte sagt att du är en kanariefågel. Vad jag skrev är att du för mig är en indikator på att jag gör något rätt. När vi syns lite mer i debatten dyker du nämligen upp som ett brev på posten i mitt kommentarsfält. Det var inget mer med det och det verkar inte du heller ha tyckt första gången du läste det, eftersom du skrev ett långt och intressant svar till mig som inte indikerade att du var speciellt arg på det jag skrivit.
Om ForskarGurra och Donsan är så frekventa gäster hos dig, så känner du dem betydligt bättre än vad jag gör. Jag har nämligen ingen aning om vilka de är.
Pingback: Kanariefågel för Piratpartiets unkna fildelarpolitik « Nej till pirater och Piratpartiet
Pingback: Carl Bildt- varför en höger-vänsterfråga? « Johannes Blogg.
Sigge
January 16, 2012 at 12:08 pm
En utrikesminister kan inte ta timeout. Antingen är Bildt utrikesminister eller så avgår Bildt. Vilket väljer du Anna, ska Bildt vara utrikesminister eller ska han avgå? Timeout finns inte som alternativ.
Anna Troberg
January 16, 2012 at 1:08 pm
Hej Sigge!
Jag tycker inte heller att just en utrikesminister kan ta en time-out. Det är en för tung ministerpost. Det finns andra ministrar som skulle kunna göra det.
Med det sagt, så tycker jag, som jag också varit tydlig med, att just Carl Bildt ska avgå eller bli avsatt. Han har för mycket grumligt vatten i sin bägare.
Jörgen L
January 18, 2012 at 1:35 am
Tycker rent allmänt att det är i linje med PP’s värderingar att kritisera Bildt på precis de grunder Annan beskriver.
Vi är mot korruption och att politik dikteras av andra behov än medborgarnas, i synnerhet när det inte är transparent runt vilka bevekelsegrunder som ligger bakom.
“Caesars hustru får inte misstänkas” heter det ju, och det betyder inte att det är förbjudet att misstänka den som har makten, utan att den som har makten inte får agera så att misstanke är möjlig. Genom sin koppling till Lundin Oil är Bildt helt enkelt inte lämplig att ha som utrikesminister, i synnerhet som han hela tiden slirar på fakta runt det engagemanget.
Typiskt för honom är också att han är extremt skicklig på att vränga orden så att de står för motsatsen till vad de betyder. Oppositionen i Syrien ska ges möjlighet att kommunicera genom att Ericsson säljer avlyssningsförberedd nätverksutrustning. Ett fritt internet ska skapas genom ökade regleringar för förbättrad cybersäkerhet. (och “regleringarna” stavas då FRA, IPRED, DLD, SOPA etc…) Må vara att han i uttalanden kritiserat internetcensur i Iran och Kina, men på hemmaplan har han uppenbarligen inget emot att motsvarande saker införs.
Nej, jag tycker Annas bedömning är helt korrekt, Bildt är inte..
Pingback: Låt staten betala bostad åt Carl Bildt! « skvitts
Henrik Brändén
January 25, 2012 at 5:33 pm
Annas grunder för att kritisera Bildt är helt klart piratska. Bildt talar väl om öppenhet, integritet och fri informationsspridning när han paratr om vad andra länder i andra delar av världen än EU och USA borde göra, men blundar för vad som sker på närmare håll i Sverige och i de länder vi har täta band med. Det kan vara att han är väl medveten om vad som sker i västvärlden, och i så fall är hans fagra tal hycklande dubbelmoral. Det kan också vara så att han genuint inte ser vad som sker. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att förstå den verkliga innebörden av summan av en massa beslut som tagits av männsikor som man upplever som vettiga och goda. Och det som i mina ögon är Bildts stora brist är en ovanligt välutvecklad förmåga tills elektiv perception. Som statsminister i början av 1990-talet talade han om “den enda vägens politik”, vägrade tro på rapporterna om att kronan stod vid avgrundens brant, och fick bokstavligen av ministerkollegorna släpas in i förhandlingsrummen med oppositionen när krispaketen skulle sys ihop. I det perspektivet är det också lätt att förstå hur han is tyrelsen för Lundin oil bara undgått att se det som stridit mot den bild han redan från början haft av sakerna stillstånd. Och jag håller med om att en männsika med så selektiv perceptionsförmåga inte bör sitta på en sådan ministerpost- i synnerhet när han har en sådan tyngd och vikt att det inte blir möjligt för medarbetare att nå fram med information som strider mot hans kunskap om hur saker förhåller sig.
Trots det är jag mycket olycklig över tonen i kritiken mot Bildt, eller snarare sagt undertonen, av att han skulle vara en slemmig och djupt omoralisk varelse. För allt jag sett av Bildt säger mig att han tvärt om är en man med ovanligt stark moralisk resning, på ett sätt som nästan är unikt bland ledande svenska politiker har han gång på gång satt vad han anser vara rätt och riktigt framför vad som varit lämpligt för den framtida politiska karriären: Som ung studentpolitiker krävde han långt innan tanken blev accepterad bland moderater fri abort. Medan hatet och föraktet mot serber och ortodoxa under Jugoslavienkrigen var som starkast ställde han sig ett antal gånger upp och förespråkade förståelse och respekt för alla sidor i konflikten. Medan EU hukade eftersom de insett att USA inte skulle sätta hårt mot hårt mot Ryssland om Georgien talade Bildt klarspråk (vilket gör att det är synnerligen krångligt för svenskar att få ryskt visum idag). Och Bildt är den ende höge politiker i väst som vågar säga högt att EUs och USAs linje kring Gaza och Hamas är en katastrof.
Så kritisera gärna Bildt för alla skyglappar han har framför ögonen. Men få honom inte att framstå som omoralisk!